Mindfulness

" Quiet the mind and the soul will speak "

Wat is mindfulness

Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Dit klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we (te)veel op de automatische piloot. Hierdoor reageren we op een manier op onze omgeving, waar we zelf, en ook onze omgeving, last van hebben.

Hectische wereld, druk, druk, druk...

Het leven wordt steeds jachtiger. Alles moet sneller, efficiënter en beter. Wij eisen steeds meer van onszelf. De hoeveelheid prikkels is ook enorm toegenomen met de komst van tv, computer, mobiele telefoons en iPad's. Langzamerhand is het bijna noodzakelijk geworden om al die prikkels te gaan managen. Mindfulness helpt om weer even tot jezelf te komen en om op een slimme manier om te gaan met stress..

Stress

De een heeft veel last van stress, neemt het werk mee naar huis en zoekt allerlei manieren om de stress af te reageren. De ander laat eigenlijk nog maar heel weinig binnen en lijkt nauwelijks nog geraakt te worden door stress. Emoties zijn nauwelijks zichtbaar en lijken niet echt meer binnen te komen. Probleem hierbij is dat, als je negatieve emoties bewust of onbewust niet binnenlaat, ook je vermogen vermindert om positieve emoties te ervaren. Het leven wordt vlakker en je wordt minder geraakt. Bovendien loop je het risico dat er zich van alles onderhuids ophoopt dat er via omwegen uit moet komen.

Wat je écht wilt

Mindfulness is ook je openen voor wat er echt speelt, ook in jezelf. Als je open aandacht hebt voor je binnenwereld, ga je na verloop van tijd voelen wat je eigenlijk wilt in je leven. Je gaat min of meer luisteren naar de stem van je hart. Dit klinkt misschien wat zweverig. Maar het gaat hier eigenlijk alleen maar om het vermogen om te voelen wat je echt wilt, te voelen wat je echt gelukkig maakt. Dit klinkt simpel, maar vaak is 'de stem van ons verstand' zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen weten.

Niet-oordelen

Misschien wel het moeilijkste onderdeel van mindfulness is het niet-oordelen: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken of het te waarderen. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog dat wat ons oordeel verstevigt.

Niet-oordelen vergemakkelijkt acceptatie. In ieders leven zijn er een aantal vervelende zaken die men niet (meteen) kan veranderen. Per definitie is het dus handig om hiermee te leren leven. Met name bij pijn en stress is acceptatie moeilijk en blijft er vaak veel verzet. Het leren om niet te oordelen over je ervaringen geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te kunnen genieten van kleine dingen in je leven, ondanks het feit dat er grote problemen spelen. Mindfulness gaat dan eigenlijk ook over het leren "Ja" te zeggen tegen het leven. 

Acceptatie

De ervaring ongefilterd toelaten is best spannend. We hebben geleerd dat ervaringen ongewenste gevoelens en gedachten kunnen oproepen en dat willen we vermijden. Hiervoor hebben we een heel repertoire aan mechanismen ontwikkeld en we denken dat we ons zo kunnen beschermen tegen de moeilijke dingen in ons leven. In ieder leven zijn echter moeilijkheden. Veel van onze energie gaat verloren als we moeilijkheden ontkennen of proberen te vermijden. Door aandacht te schenken aan de moeilijkheden, een situatie te accepteren zoals die is, ontstaat ruimte voor een keuze.
Het accepteren van de situatie zoals ze is wil niet zeggen dat we niets mogen veranderen. Alles wat men kan oplossen moet men vooral oplossen. Alleen wat niet (op dit moment) opgelost kan worden, kan men beter accepteren zoals het is.

De mindfulness training

De mindfulness training bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin je leert mindfulness te gebruiken om bewuster en beter om te gaan met stress, pijn en ander ongemak. Maar daarnaast gaat deze training verder dan alleen maar slim omgaan met stress. Deze training leert je ook om meer stil te staan bij de zaken die er echt toe doen, zowel de grote als ook de kleine dingen. Er is aandacht voor het brengen van rust in het hoofd en het bewust worden van gedachtepatronen. Daarnaast is het herkennen van waarschuwingssignalen van het lichaam belangrijk, en komen het aanbrengen van rustpunten in het dagelijks leven aan de orde.

Enkele elementen van de cursus zijn

  • rust brengen in je hoofd
  • aandacht geven aan je lichaam en je adem
  • aanbrengen van rustpunten in je dagelijks leven
  • omgaan met stress en onzekerheid, gevoelens en gedachten
  • grondingsoefeningen
  • verschillende vormen van meditatie
  • veel informatie
  • bewustwordingsprocessen en energetisch aspect van het lichaam

De cursus is zo opgezet dat je er thuis zelfstandig mee verder kunt. Het is dan ook belangrijk dat je gedurende deze periode tijd en ruimte creëert om dagelijks ongeveer een half uur stilte - en aandachtsoefeningen te doen. De cursus is vooral gericht op het ervaren van je innerlijke ruimte. Waarschijnlijk zal je levenshouding hierdoor veranderen. De informatie staat in een map zodat je thuis alles nog eens rustig kunt nalezen en de belangrijkste oefeningen staan op een cd.
 
Mindfulness wordt aangeraden door artsen en psychiaters. Haar gunstige invloed is al volop bewezen bij hartklachten, kanker, chronische pijn, depressie, burn-out, chronische vermoeidheid spier- en gewrichtspijn en stressgebonden klachten.

Naast de oefeningen krijgt u veel achtergrond informatie, het blijkt inmiddels dat de cursisten deze informatie als zeer waardevol ervaren. O.a. hierdoor onderscheid deze cursus zich van veel andere mindfulnesstrainingen. 

Het is tevens mogelijk de training individueel of in kleine groepjes te volgen.

Kosten van de cursus: € 166,- voor 5 avonden van 19.45 – 21.45 uur, inclusief cursusmap en meditatie-cd. Kijk op de welkom pagina wanneer de volgende cursus start! 
Mocht je graag een ochtend cursus willen volgen geef dit dan ook aan, dan kan ik dit organiseren.

Voor aanvullende vragen ben ik telefonisch of per mail te bereiken.

 

Mindful zwanger zijn

Je bent zwanger en daar wil je volop van genieten! Maar dit blijkt in je drukke bestaan nog een hele opgave. Misschien is dit niet je eerste zwangerschap en voel je de behoefte om rust te vinden om bewust met je zwangerschap bezig te zijn.Stil staan bij je zwangerschap en bewust contact maken met je lichaam en je baby is iets wat je graag wil, maar ook lastig vindt: hoe ga je uit je hoofd en in je buik?
En hoe ga je met allerlei gevoelens om zoals; blijdschap en verwondering dat er zo’n kleintje in je groeit, nieuwsgierigheid, maar soms ook onzekerheid of angst. Je wil je graag voorbereiden op de bevalling, vanuit het contact met je kindje en met vertrouwen in je lichaam.

Je leert in de cursus:
  • Bewust en ontspannen zwanger zijn en bevallen
  • Accepteren van en omgaan gaan met veranderingen, ongemakken en pijn
  • De signalen herkennen die je lichaam geeft
  • Contact te maken met je kindje in je buik
  • Goed voorbereid samen de bevalling ingaan
  • Meditatie en ademhalingsoefeningen

De cursus wordt gegeven in 5 ochtenden/avonden van 1,5 uur. Met de optie om na de bevalling nog een keer met je baby terug te komen voor intuïtive babymassage.
Ik werk in kleine groepjes zodat er voldoende aandacht is voor jezelf.
Bij voldoende deelname kan er een groep starten, mocht je belangstelling hebben geef dit dan tijdig door. Je kan starten met de cursus vanaf 12 weken zwangerschap of vanaf een positieve termijnecho.
Het is ook mogelijk dit traject individueel te volgen.

Bijdrage: 166,- 

Mindful opvoeden: Meer warmte en minder strijd met je kind!

Mindful Ouderschap; een manier om je kind in een liefdevolle en bewuste omgeving te laten ontwikkelen en opgroeien.

Waarom een cursus Mindful ouderschap?

We weten allemaal wel ongeveer wat goed opvoeden inhoudt: grenzen stellen, consequent zijn, goed gedrag belonen. En toch lukt dat regelmatig ook niet. Iedereen schiet wel eens uit z'n slof, wordt heel ongeduldig, voelt zich machteloos of heeft het idee dat het kind 'over je heen loopt'. Mindful ouderschap stelt ouders in staat meer te begrijpen wat er tussen hen en hun kind gebeurt en biedt praktische en eenvoudige vaardigheden die een liefdevolle(re) band bevorderen: met meer warmte en minder stress. Enkele ervaringen: Ik was verbaasd hoe snel de nieuwe vaardigheden werkten bij ons thuis; veel meer rust, structuur, duidelijkheid. Had ik de cursus maar een paar jaar eerder gedaan!’ ‘Een absolute aanrader voor zowel je kind als jezelf! Helemaal van deze tijd! ‘

Voor wie is de cursus geschikt?

De cursus is geschikt voor alle ouders die bewust willen opvoeden en merken dat soms de hectiek van alle dag, de stress, zo’n grote rol speelt in het leven dat het niet meer lukt om met rust en aandacht bij de kinderen te zijn. Het lukt dan vaak niet meer om te genieten van de kinderen en van de kleine dingen in het leven. Men voelt zich soms meer een manager van het gezin dan een ouder. 

De cursus is ook geschikt voor ouders die tegen "problemen" aanlopen in de opvoeding en omgang met hun kind; denk aan gedrags problemen, angst, boosheid, teruggetrokken gedrag etc.

De training is voor ouders die nog niet eerder een mindfulnesstraining gedaan hebben maar ook geschikt voor hen die al wel ervaring hebben en op zoek zijn naar opfrissing en verdieping van de beoefening van Mindfulness.

Welke aspecten komen aan bod?

Ouders hebben elke twee weken een avond de tijd om met andere ouders ervaringen, frustraties en mooie ontwikkelingen te delen, terwijl ze tegelijkertijd tools in handen krijgen om een bewuste en liefdevolle band met hun kind(eren) op te bouwen. Zeven avonden waarin thema's worden behandeld zoals actief luisteren, problemen onderscheiden, boosheid (van ouder èn kind), grondings oefeningen voor jezelf en voor je kind, je innerlijk kind, hooggevoeligheid, ADHD en autisme. 
De cursus bestaat uit veel oefenen en ervaren door middel van meditatie en grondings oefeningen. Je leert ook hoe je je kind hierin kan ondersteunen.

Wat leer je ervan?

Je wordt je bewust van gedrag, gevoelens en reacties naar je kind toe. Je leert deze gevoelens te voelen, benoemen en accepteren. Hierdoor
voel je beter waar je eigen grenzen liggen en kan je die grenzen daardoor steviger neerzetten. Ouders leren om duidelijker te zijn, zonder
dat je daarmee onvriendelijk hoeft te worden, of om altijd maar macht in te zetten. Je gaat leren onderscheiden wie er in situaties nu eigenlijk
een probleem heeft: het kind of de ouder? Met uiteraarde de daarbij passende reacties.
Hierdoor ontstaat openheid in de relatie met het kind en wordt opvoeden weer leuk en ontspannen in plaats van een strijd!

Praktische informatie

De training bestaat uit 5 dagdelen om de twee weken.
Kosten € 166,- incl cursus map. (mocht je samen met je partner mee willen doen, krijgt hij/zij 10% korting)
Mocht je interesse hebben kun je je alvast aanmelden en bij voldoende deelname gaat er een cursus van start.
Ik werk in kleine groepen van 4-6 personen.
Je kan je aanmelden via de mail of telefonisch.

© 2018 Ajana Coaching